OSHO Heart meditation (of ook wel bekend als “Atisha’s meditatie”)
Meditatie op basis van OSHO’s commentaar op de woorden van de Tibetaanse meester Atisha.
Laat je hart de narigheid van jezelf en die van de buitenwereld transformeren, maar begin bij jezelf.
De eerste 3 delen naar keuze staand, zittend, bewegend of liggend en ogen open of dicht.
Eerste deel (5 minuten) Naar je hart.
-Breng eerst je aandacht naar je lichaam, voel het vanaf de buitenkant en de binnenkant, van links naar rechts, voorkant en achterkant, van boven naar beneden.
-Breng dan je aandacht naar je ademhaling- merk op hoe de adem vanzelf naar binnen komt en er weer uit gaat. Merk op dat als je je ademhaling gade slaat, deze zich vanzelf verdiept en ontspant.
-Breng dan nu je aandacht naar je hart-chakra, het energie centrum binnen in het centrum van je borstkas. Als het je helpt, plaats dan een of beide handen op je hart centrum.
Tweede deel (15 minuten) Begin met jezelf.
Begin met je eigen narigheid; voel het zo intens mogelijk. Voel de pijn, de diepe wonden en de beledigingen die je in je leven hebt moeten ondergaan. Breng de mensen die jou hebben beledigd en pijn gedaan terug in je herinnering. Voel hoe je geleden hebt. Accepteer het, heet het welkom.
Adem je ellende in….breng het naar je hart….laat het daar transformeren naar vreugde, bliss. Adem al die vreugde en bliss uit; ga zelf mee met je uitademing het bestaan in.
Je kunt je uiten met woorden, geluiden, gebaren en bewegingen, om wat er in je gebeurt, of je kunt het in stilte ondergaan, als dat beter bij je past.
Derde deel (15 minuten) Maak dit proces nu groter, de rest van de wereld.
Maak nu dit proces groter. Iedereen heeft last van narigheid, iedereen lijdt, het hart van iedereen doet pijn. Neem de pijn en de narigheid van anderen, vriend, vijand, familie, vreemden, op in je hart – alle duisternis, alle negativiteit. Als je er aan toe bent ook alle narigheid van de wereld, de narigheid van het hele bestaan en neem het op in je hart, ervaar het en neem het dan in je op. Accepteer het, verwelkom het. En laat die ellende met je inademing binnenkomen, en neem het op in je hart. En terwijl de energie het hart passeert wordt het getransformeerd. Het wordt vreugde, bliss en zegen. Laat dan deze vreugdevolle energie met je uitademing meestromen, naar alle hoeken en gaten van het bestaan en ga mee. Je kunt je uiten in geluiden, woorden, gebaren en bewegingen, om wat er in je gebeurt of je kunt het in stilte ondergaan, als dat beter bij je past.
Vierde deel (15 minuten) Kom terug.
Trek nu je aandacht volledig terug van de wereld, van anderen, zelfs van jezelf. Ga liggen, sluit je ogen en wees stil.
Gebruik in het dagelijks leven.
Wanneer je deze techniek gebruikt kan je de liefde, vreugde en compassie inbrengen in je dagelijkse activiteiten. En als je eenmaal hebt ervaren hoe pijn en lijden getransformeerd kan worden in vreugde, door de adem en het hart, zou je kunnen beginnen deze methode in stilte te gebruiken wanneer mensen en gebeurtenissen om je heen dit proces bij je op gang brengen.
English
In this meditation, based on a small fragment from Atisha, the founder of Tibetan Buddhism, you allow all the suffering – of yourself and of all the beings in the world – to ride on your incoming breath and reach your heart. The heart can do miracles, it immediately transforms the energy. You drink in misery, and it is transformed into blissfulness. Then, on your outgoing breath you pour that blissfulness into the whole existence.
The meditation has no fixed format; the format given below is one that works well to start with and you can adapt it as you like later on.
Instructions:
The meditation lasts 50 minutes and has four stages. During the first three stages you may stand, move, sit or lie down as happens for you naturally; eyes open or closed. The meditation is over when you hear three gong beats.
First stage: 5 minutes
"Moving into the Heart".
Bringing your awareness to your body and breathing, feel yourself here and now. Then bring your awareness to your heart chakra, the energy center inside the middle of your chest. If it helps you, place one or both hands on your heart center. Absorb each in-breath into the heart, pour each out-breath out from the heart.
Second stage: 15 minutes
“Begin with yourself.”
Start with your own misery, feel it with as much intensity as possible: the hurt, the wounds, and the suffering in your whole life. Accept it and welcome it.
Breathe in your misery… Absorb it into the heart… Let it be transformed there into joy, into bliss. Breathe out all the joy, the blissfulness; pour yourself into existence.
You may express in sounds, words, gestures and movements what is happening inside you or you may let it happen silently.
"Rather than starting by taking the whole misery of the world and absorbing it in the heart, start with your own misery. Don't go into the deep sea so fast; learn swimming in the shallow water. If you immediately start taking the misery of the whole existence, it will remain simply an experiment in speculation. It won't be real, it can't be real. It will be just verbal."
"You can say to yourself, "Yes, I am taking the misery of the whole world" - but what do you know of the misery of the whole world? You have not even experienced your own misery."
"We go on avoiding our own misery. If you feel miserable, you put on the radio or the TV and you become engaged. You start reading the news-paper so that you can forget your misery or you go to the movies, or you go to your woman or your man. You go to the club, you go shopping in the market, just somehow to keep yourself away from yourself, so that you need not see the wound, so that you need not look at how much it hurts within."
Third stage: 15 minutes
“Include all the people in the world.”
Now expand this process. Take the whole misery of all beings, unconditionally – friends, enemies, family, strangers. Accept and welcome it.
Breathe in all this misery and hell… Absorb it into the heart… Let it be transformed there into joy, into bliss. Breathe out all the joy, the blissfulness; pour yourself into existence.
You may express in sounds, words, gestures and movements what is happening inside you or let it happen silently.
"And the method is, when you breathe in - listen carefully, it is one of the greatest methods - when you breathe in, think that you are breathing in all the miseries of all the people in the world. All the darkness, all the negativity, all the hell that exists anywhere, you are breathing it in. And let it be absorbed in your heart.
You may have read or heard about the so-called positive thinkers of the West. They say just the opposite - they don't know what they are saying. They say, "When you breathe out, throw out all your misery and negativity; and when you breathe in, breathe in joy, positivity, happiness, cheer-fulness."
Atisha's method is just the opposite: when you breathe in, breathe in all the misery and suffering of all the beings of the world - past, present and future. And when you breathe out, breathe out all the joy that you have, all the blissfulness that you have, all the benediction that you have. Breathe out, pour yourself into existence. This is the method of compassion: drink in all the suffering and pour out all the blessings.
And you will be surprised if you do it. The moment you take all the sufferings of the world inside you, they are no longer sufferings. The heart immediately transforms the energy. The heart is a transforming force: drink in misery, and it is transformed into blissfulness ..... then pour it out."
Fourth stage: 15 minutes
“Come back.”
Now completely withdraw your attention from the world, from others, even from yourself.
Lie down, close your eyes, be silent and still.
"Once you have learned that your heart can do this magic, this miracle, you will like to do it again and again. Try it. It is one of the most practical methods – simple, and it brings immediate results. Do it today and see. And before you can do this with the whole of existence you will have to start first with yourself. This is one of the fundamental secrets of inner growth. You cannot do anything with others that you have not done in the first place with yourself."
"Whatsoever you can do with others, you must have done to yourself before because that is the only thing that you can share. You can share only that which you have; you cannot share that which you don’t have.”
Note:
Once you experience how pain and suffering can be transformed into joy through the breath and heart, you may like to apply this method silently whenever people and events around you trigger the process.
For full details about this meditation, see: The Book of Wisdom, #1 and #5, by Osho