Themadag Ademen

Info

Begeleiding: 
Robin van Wees en Joëlle Bogaert

Ademen doen we de hele dag, maar meestal zijn we ons niet bewust van hoe we ademen. In welk tempo haal je adem? Hoe diep adem je? En waar zit je ademhaling: in je buik, borstkas en/of de zijkanten van je romp?
De manier waarop je ademhaalt zegt veel over de mate waarin je gespannen of juist ontspannen bent. Dat geldt niet alleen voor fysieke inspanning, als je bijvoorbeeld aan het sporten bent. Ook stress is een vorm van spanning die je ademhaling beïnvloed, net zoals emoties of pijn. Zuchten, gapen, de hik hebben, je benauwd voelen zonder fysieke reden: het zijn allemaal signalen van je lichaam die zich uiten via de ademhaling.

Bewust ademen

De ademhaling is een lichamelijke functie die op zichzelf werkt. Je hoeft niet na te denken over het ademen. Aan de andere kant – en dat is het mooie hiervan – kan je je ademhaling ook bewust beïnvloeden. Zo heeft een paar keer diep ademhalen al meteen een bepaalde uitwerking. Zo kan het bijvoorbeeld ontspanning geven of je meer bewust maken van je lichaam en hoe het met je gaat. Ontspannen door bewust ademen kan je versterken door je voor te stellen dat je op je uitademing spanning loslaat en op je inademing nieuwe energie opneemt.

Meer info klik hier.